تخریب مدارس در آستانه آغاز سال تحصیلی

باخبر شدیم دبستان شهید رابعی واقع در منطقه 19 تهران بنا بر دستور مقام قضائی و به درخواست بنیاد شهید پلمپ شده است و این موضوع سبب شده حدود 800 دانش آموز این مدرسه و خانواده هایشان در بلاتکلیفی باقی بمانند تا جایی که حتی امکان ثبت نام در سایر مدارس منطقه را بدلیل در اختیار نداشتن پرونده نداشته باشند

مدرسه شهید رابعی در سال 1358 توسط فردی به نام گرشاسب افتتاح و به آموزش و پرورش آن زمان هدیه می شود و بعدها به نام فعلی (شهید رابعی) تغییر نام می دهد . این مدرسه در سال 1384 به عنوان اموال مصادره ای در اختیار بنیاد شهید قرار گرفته و این مقدمه ای می شود بر آغاز مشکلات متعدد این مدرسه تا جایی که این مدرسه با دستور مقام قضایی پلمپ می شود‌ ، یعنی 5 مرداد سال 1390 .

پلمپ شدن این مرکز آموزشی کار را به جایی می رساند که نه تنها مشکلات گذشته این مدرسه را حل نمی کند ، بلکه باعث اخراج و از بیکار شدن سرایدار این مدرسه نیز می شود و هیچ کس حتی حق ورود به مدرسه را ندارد به طوریکه وقتی والدین این دانش آموزان برای دریافت پرونده فرزندان خود به مدرسه مراجعه می کنند تا بلکه فرزندان خود را در مدرسه دیگری (بفرض وجود ظرفیت در سایر مراکز) ثبت نام کنند با درب های پلمپ شده مدرسه مواجه می شوند که مانع از دست یابی آنها به مدارک فرزندانشان می شود و این موضوع باعث می شود تا 4 روز مانده به آغاز رسمی مدارس ، این خانواده ها در بلاتکلیفی محض فرو بروند.



شایان ذکر است این مدرسه در هر نوبت چیزی بالغ بر 370 دانش آموز و 20 کادر آموزشی دارد که در مجموع 2 نوبت، این تعداد 800 دانش آموز و 40 کادر آموزشی و مدیریتی را شامل می شود که از قضا تمام این افراد در بلاتکلیفی مطلق قرار دارند ، تا جایی که حتی مذاکرات با بنیاد شهید برای اجاره ملک مدرسه هم هنوز به نتیجه نرسیده است و وضعیت دانش آموزان در روزهای باقیمانده نیز کاملا مبهم است و طبق آنچه مسئولان این مدرسه به خبرنگار ما گفته اند امکان هر اتفاقی از فک پلمپ تا انتقال دانش آموزان به سایر مدارس منطقه وجود دارد.

در گفتگویی که با تعدادی از والدین دانش آموزان انجام داد ، آنها ملتمسانه درخواست رسیدگی به وضعیت فرزندان خود را داشتند و اعلام کردند در صورتی که قرار نیست مدرسه بازگشایی شود حداقل پرونده فرزندان آنها در اختیارشان قرار بگیرد تا بتوانند فرزندان خود را در مدارس دیگر با تمام مشکلات (از جمله نبود جا و همچنین گاها بعد زیاد مسافت) ثبت نام کنند.



همچنین خبرنگار ما طی گفتگویی که با یکی از مسئولین مدرسه ( که خواست نامش فاش نشود) داشته است پیگیر وضعیت مدرسه شد و تنها جوابی که در مورد وضعیت مدرسه شنید بلاتکلیفی محض بود .
این مسئول در همین رابطه افزود : خود ما نیز نمی دانیم چه کاری باید انجام بدهیم ، ما با آموزش و پرورش ، بنیاد شهید و هر جای دیگر که امکان آن وجود داشته صحبت کردیم ولی به نتیجه ای نرسیدیم و همچنان منتظریم و بلاتکلیف!

لازم به ذکر است دبستان رابعی با وجود مشکلات زیاد از جمله کمبود بودجه و جمعیت بالای دانش آموز (کلاس هایی با جمعیت بیش از 30 - 35 نفر) جزء مدارس موفق منطقه محسوب شده و در سال گذشته نیز 6 دانش آموز این مدرسه موفق به قبولی در مدارس نمونه دولتی منطقه شده اند.


پیگیری های خبرنگار ما از آموزش و پرورش منطقه :


خبرنگار ما با حضور در آموزش پرورش منطقه 19 خواستار ملاقات با آقای عابدینی مدیر منطقه شد که ایشان حاضر به پاسخگویی نشدند ، ( حال علت این عدم پاسخگویی مشغله کاری یا چیز دیگری بوده ، خبرنگار ما اظهار بی اطلاعی می کند ) و سپس خبرنگار ما را به روابط عمومی منطقه ارجاع دادند که خوشبختانه ایشان به گرمی پاسخگوی سوالات ما بودند .

مهمترین سوال خبرنگار ما پیگیری وضعیت دبستان شهید رابعی بود که ایشان در پاسخ به این سوال افزودند :‌ مدیر کل آموزش و پرورش استان تهران طی تماس تلفنی با آقای عابدینی شب گذشته اعلام کردند مذاکرات با بنیاد شهید موفقیت آمیز بوده و طی امروز و فردا فک پلمپ مدرسه انجام خواهد شد و مشکلات دانش آموزان مرتفع خواهد شد ، البته ضمنا اعلام کردند نامه رسمی اعلام این مساله هنوز ارسال نشده و فک پلمپ به صورت رسمی اعلام نشده (قطعی نشده) ولی باید امیدوار بود تا مشکل برطرف شود .


وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد مدرسه 2 نوبته در این منطقه وجود دارد افزود : در حال حاضر 22 مدرسه به صورت 2 نوبت فعال هستند که در صورت برطرف نشدن مشکل مدرسه شهید رابعی ‌، مجبور به ادغام آن با 2 مدرسه دیگر و به تبع آن 2 نوبته کردن مدارس مذکورهستیم و به این ترتیب تعداد مدارس 2 نوبته در این منطقه از 22 به 24 افزایش می یابد.


گفتنی است ، حمید رضا حاجی بابایی ، وزیر آموزش و پرورش در مورخ 29 / 4 / 1390 طی مصاحبه ای که در حاشیه جلسه هیئت دولت داشتند ، با اشاره به این موضوع که تحصیل در نوبت عصر مدارس یک ظلم در حق دانش آموزان و خانواده آنان  است از تلاش این وزارت خانه برای بر طرف کردن معضل مدارس 2 نوبته گفتند و افزودند: ما در تلاش هستیم تا با ایجاد ظرفیت های جدید این معضل را بر طرف کنیم و تاکنون 70٪ این مهم محقق شده است.


حال جای سوال است چگونه در حالی که تنها در این منطقه ،22 مدرسه به صورت  2 نوبته فعال هستند و سال گذشته نیزتنها 10 مدرسه از 2 نوبته به 1 نوبته تغییر یافته اند ،وزیر آموزش وپرورش از بر طرف شدن مشکل 70٪ درصد 2 نوبته ها سخن گفته اند؟


ضمنا طی اخبار رسیده، یک مدرسه نیز در منطقه 7 تهران به دلیل تعریض خیابان به طور کامل تخریب و قرار است در محل آن اتوبان احداث شود...!:

 

 



حال مسئولان آموزش و پرورش و شخص وزیرمحترم باید پاسخگو باشند که چگونه در صورتی که نیاز به ایجاد فضای آموزشی بیشتر و بهتر روز به روز اهمیت مضاعفی پیدا می کند و در راستای وعده ی شخص وزیر مبنی بر حذف 2 نوبته ها، چگونه باید مدارسی را جایگزین همین مدارس نابود شده و یا در حال نابودی کرد!

منبع:  پژواک

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا